Konuya yaklaşın
İpek Halvurt“MAVİ” dergisinin bu sayısında sizlerle buluşmuş olmaktan dolayı çok mutluyum. Bana ayrılan sayfama HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ. “MAVİ” dergisinin Mayıs sayısında, sokak fotoğrafçılığında an ve duygu aktarımının nasıl yapılabileceğinden kısaca bahsederek bu yazı serimi bitirmiş olacağım.
İŞİMİZ AN VE DUYGU AKTARAMI: KONUYA YAKLAŞIN
Sokak fotoğraflarında genel prensip olarak sizden uzaklaşan bir insanı çektiğinizde izleyici o anı kaçırdığınız izlemine kapılır. Sanki o an kaçmış, siz ürkmüşsünüz, siz sanki sadece elinizde kalanla yetiniyorsunuzdur. Sokak fotoğraflarında izleyici daha çok kendine doğru yönelmiş bir konuyu görmek ister. Bir sokak fotoğrafçısı olarak sosyal iletişim yönünüzün gelişmiş olması gerekiyor. Bir yabancıya yaklaşmak için güven duygusu çok önemlidir. Sosyal yetenek fotoğraf yeteneğinden daha önemlidir bu işte.
Sokak fotoğraflarında fotoğrafçı gördüğü o doğru anı kendi bakış açısına göre oluşturduğu tarzı ile yansıtmalıdır ki bu da bizi kompozisyon kurallarına hakim olmamız gerektiği sonucuna götürür. Kompozisyon tekniklerinden biri ya da birkaçı beraber kullanılabilir. Ancak sokak fotoğrafçılığına yeni başlayanlar için basitten karmaşığa doğru uzanan bir yol izlemeleri bana daha doğru geliyor. Üçgenler, arka plan kontrast etkisi, diyagonal çizgiler, yönlendirici çizgiler, perspektif ve çoklu katman ve siyah beyaz çalışmalarla derinlik etkisi yaratma, çerçeve kullanımı, eğriler, öz portre, portre, şehir manzaraları, kare format çekimi gibi pek çok kompozisyon oluşturma tekniği vardır.
Sokak fotoğrafçılığında, en zor kompozisyon tekniklerinden biri de birden fazla konuyu sahne içine dahil etmektir. Sahnemizde çok fazla konu olduğundan fotoğrafa bakan için konuya odaklanmak oldukça zor olacaktır. Sonuçta karmaşık ve anlaşılması zor, birbiriyle örtüşen konuları, dikkat dağıtan arka planı olan, ana konusu zayıf kalan ve ilgi çekici olmayan fotoğraflar ortaya çıkabilir. Daha güçlü fotoğraflar için yapabileceğiniz birkaç şey var. İlk olarak ana konunuzu belirlemeniz gerek. Fotoğrafınız bu ana konu üzerinden gelişsin. Farklı olanı bulmaya çalışın. İnsanlarla göz teması kurun. Sokakta kalabalık arasında çekim yaparken kameranızı birine odaklayın ve size bakmasını bekleyin ardından çekimi yapın. Son olarak konunuza yakın olun. Kalabalık arasından bir nesneye yaklaşarak ön plana alın ve çekimi gerçekleştirin. Çok fazla boş alandan kaçının. Sahnenizi mümkün olduğunca doldurmaya çalışın. Son olarak birden fazla ilgi noktası veya etkileşim bulmaya çalışın. Görsel ve duygusal olarak daha karmaşık görseller oluşturmak için mümkün olduğunca çok etkileşimli konular bulmaya çalışın. Çektiğiniz insanlarla göz teması kurana kadar çekim yapmaya devam edin. Gözler ruhun aynasıdır. Güçlü bir göz temasıyla sokak fotoğrafları genellikle daha çekici ve etkileyici olacaktır. Fotoğraflarınızda derinlik hissini ön plana çıkarmak istediğinizde ön planda bir özneniz varken arka plandaki öznenize odaklanarak çekim yapın. Bu sayede gözlere derinlik hissi vereceksiniz. Bu kompozisyon tekniği için diyafram öncelikli modu kullanabilirsiniz.
Daha cazip fotoğraflar için elleriyle ya da vücut dilleriyle bir şeyler yapan insanları arayın, detaya odaklanın. Fotoğraflarınızda her zaman yüzler görünecek diye bir kaide yok. Detaylara odaklandığınızda bazen fotoğraflar daha ilginç hale gelebiliyor. Örneğin el hareketlerini takip ederek sadece bu bölgeyi fotoğraflayın. Böylece konuyu daha gizemli hale getirebilirsiniz.
BAŞLANGIÇ OLARAK;
Tek bir konuyla başlayarak bir karede ilginç bir insana veya anıya odaklanabilirsiniz. Basit kompozisyonlarla başlayıp ustalaştıkça sahnenize karmaşık konular ekleyin. Genellikle bir konu belirlediğimizde arka planı dikkate almayız. Bu da konusu güzel olan fotoğrafımızı karmaşık hale getirebilir. Bu yüzden çekim yaparken kenarlara odaklanın ve konuyu yakalamaya çalışın. Sokak fotoğrafçılığında en zor şeylerden biri basit temiz bir arka plan yakalamaktır. Kalabalık bölgelerde çekim yaparken sahnenizi basitleştirmenin en kolay yollarından biri çömelmek ve insanları gökyüzüne karşı fotoğraflamaktır.
Gerçekten unutulmaz bir sokak fotoğrafı çekmek istiyorsanız duygu, ruh, karakter ve çekicilik ile beslemeniz gerekir. Çekim yaparken kalbinizle çekim yapmaya çalışın. Mutsuzluk, hüzün, yalıtılmışlık, mutluluk, özlem duygusu, sevinç, heyecan ve öfke arayın.
Sadece dış mekanda değil iç mekanda da çekim yapın. İç mekanlarda çekim yapmak duyguları daha da yakınlaştıracaktır.Doğalı yakalamaya çalışın. Bir insanı çekerken kendini kasacak ve doğal olmayan davranışlar sergileyecektir. Böyle bir durumda sohbet etmeye başlayın ve sohbet sırasında çekime devam edin. Sokak fotoğrafçılğında sosyal iletişim çok önemlidir.
SONUÇ OLARAK;
O anı en iyi şekilde yakalamış ve taklit edilemiyorsak en iyi fotoğraf budur.
Sokak fotoğrafçısı olma yolu uzun ve çetin bir yoldur. İyi bir sokak fotoğrafı çekmenin yolu da egolarınızdan arınmak ve ilk önce kendinizi, hatalarınızı, insanları sevmekle başlar sevgili dostlar. Hatalarınızı paylaşmaktan korkmayın. Bu türlü bir yaklaşımın her seferinde size pek çok şey öğreteceğinden ve bu yoldaki çabalarınızın kısalacağınızdan emin olabilirsiniz. Çünkü hatalarınızın farkına vardıkça bir dahaki sefere daha az hata yapacaksınız.
Anın tadını çıkartın sevgili dostlar. Anı ışıkla çizmeniz, adı “Can” olan anları fotoğraflamanız dileklerimle, Sevgiler
Işık dedi ki;
Renklerden, kokulardan,
Seslerden önce koşup geldim
İnsanoğluna nur topu bir müjde getirdim
Adı candır.
(Türkçemizi derin sadelikle kullanan Bedri Rahmi Eyüboğlu ustamıza teşekkürler)